قاصدكقاصدك، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 8 روز سن داره

قاصدک اومده هوراااا

چگونگی معرفی اهل بیت به کودکان

1390/12/8 12:22
نویسنده : خاله ستاره
413 بازدید
اشتراک گذاری

 

 


با سه قالب می­توان اهل­بیت(ع) را به کودکان معرفی کرد، مناسبت­های اعیاد، شهادت و زمان عادی، سه قالبی است که می­توان در آن اهل­بیت(ع) را به کودکان معرفی کرد.


 

سه روش معرفی اهل بیت به کودکان

رئیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان قم، با اشاره به این­که با سه قالب

سه روش معرفی اهل بیت به کودکان

می­توان اهل­بیت(ع) را به کودکان معرفی کرد، اظهار داشت: مناسبت­های اعیاد، شهادت و زمان عادی، سه قالبی است که می­توان در آن اهل­بیت(ع) را به کودکان معرفی کرد. 

حجت­الاسلام والمسلمین راستگو به تشریح مناسبت اعیاد پرداخت و ابراز داشت: در مناسبت­های ولادت ائمه(ع) بسیار راحت می­توان با کودکان کار کرد؛ زیرا آنها بازی، نشاء خنده، شادی و محبت را بسیار دوست دارند و یکی از کارهایی که والدین می­توانند برای تحقق این مهم انجام دهند، تزیین منزل در ایام ولادت معصومین(ع)، آماده­کردن پذیرایی و هدیه دادن به فرزندان است که تمام این فعالیت­ها را می­توانند با یادآوری نام و برخی از مشخصات و ویژگی­های یک امام معصوم، برای کودکان انجام دهند و والدین باید در این زمینه از خود مایه بگذارند تا بتوانند فرزندانی آشنا با اهل­بیت(ع) داشته باشند. 

وی مرحله دوم از معرفی اهل­بیت(ع) به کودکان را در ایام عزا و شهادات عنوان کرده و خاطرنشان ساخت: ما در این ایام می­توانیم تولی و تبری را به کودکان خود عملا آموزش دهیم. یکی از کارهایی که در این ایام می­توان انجام داد، سیاه­پوش­کردن منزل است؛ البته نه به حدی که در بچه­ها تأثیر منفی داشته باشد. بنده خودم در ایام محرم در منزل نوار روبان سیاه­رنگی با عرض دو سانتی­متر به همراه دو آویز در رابطه با ماه محرم نصب می­کنم و از آغاز محرم تا پایان ماه صفر این روبان و آویز در منزل نصب است، تا حال و هوای محرم در منزل فراموش نشود و بچه­ها هم متوجه باشند که در چه ماهی قرار داریم. 

یکی از کارهایی که در این ایام می­توان انجام داد، سیاه­پوش­کردن منزل است؛ البته نه به حدی که در بچه­ها تأثیر منفی داشته باشد

کودکان را با چه شرائطی به مجالس ببریم؟

رئیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان قم، با بیان این­که شرکت­دادن کودکان به مجلس عزا با چند شرط مؤثر است، اذعان داشت: یکی از آن شرائط که والدین باید رعایت کنند، این است فرزندان را باید به مجالسی ببریم که سخنرانان و مداحان هم­زبانی با کودکان را رعایت کنند و به مسائلی نپردازند که فرزند آن را نفهمد.

حجت­الاسلام والمسلمین راستگو، با تأکید بر این­که باید از طرف والدین به فرزندان برای خدمت در مجالس اهل­بیت(ع) اجازه داده شود، تصریح کرد: استفاده از فضای مفید برای کودکان بسیار لازم است؛ به نحوی که باید کودکان را دیر به مجالس ببریم و زود برگردانیم تا خسته نشوند؛ زیرا این خستگی باعث زدگی آنها می­شود. 

سه روش معرفی اهل بیت به کودکان

وی برگزاری مسابقات علمی با موضوع اهل­بیت(ع) را یکی از مراحل آشنایی کودکان با امامان معصوم(ع) دانست و گفت: باید در منزل برای فرزندان مسابقات علمی برگزار کنیم؛ به نحوی که کتابی را با موضوع شخصیت یکی از ائمه معصوم برای کودکان آماده کرده و با فرصت­دادن یک ماهه از آنها بخواهیم در مسابقه علمی که برای آنها برگزار می­کنیم، شرکت کنند و با اهدای جوایزی نفیس، نظر آنها را به شرکت در این مسابقات جلب نماییم؛ البته اگر این مسابقات توسط کانون یا مسجد محل انجام بپذیرد، تأثیر بیشتری دارد. 

رئیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان قم، یکی از مراحل معرفی اهل­بیت(ع) به کودکان را قصه­گویی در شب­ها ذکر کرده و اظهار داشت: قصه زبان کودک است و بچه­ها با آن بزرگ می­شوند. در قرآن کریم قصه و مثل­های بسیاری آمده است که والدین با خواندن این قصه­ها می­توانند داستان­های زیبایی را برای فرزندان خود بیان کنند و این عمل بسیار تأثیرگذار است. 

حجت­الاسلام والمسلمین راستگو برنامه­ریزی والدین برای کودکان در اوقات فراغت را از ضروریات دانست و اظهار داشت: والدین برای فرزندان در اوقات فراغت علی­الخصوص در فصل تابستان باید برنامه­ریزی مناسبی داشته باشند تا بتوانند کودکی شاداب، سرحال و البته آشنا به معارف الهی و اسلامی داشته باشند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

خاله محمدماني
8 اسفند 90 12:43
عزيزم تولد قاصدك كوچولو رو بهتون تبريك مي گم اميدوارم حال خودتون هم خوب باشه . خيلي دوست دارم عكس قاصدك كوچولو رو ببينم . اميدوارم به ما سربزنيد


خيلي ممنون از لطفت عزيزم حتما بهتون سر ميزنيم
`پاسخ مامان تارا جون را در پست اتل متل مشاهده بفرماييد تا با ني ني ما بيشتر آشنا شويد ممنون